76
@74 hayır. Devlet hazinesinin toplanan zekatlarla dolup taşması gerekiyor. Zaten insanların yoksullaşmasının sebebi de aşırı şekilde para biriktirmeleridir. Mesela İslam devletinde kişilerin kapıları halife ya da peygamber tarafından görevlendirilen memurlar tarafından çalınıp zekatları alınıyordu. Zekat meselesi çok geniş. Altın, para,keçi, inek gibi şeylerin ayrı ayrı değerleri oluyor. Hepsini de bilmiyorum. Ali Şeriati "yoksulluk bir yerde başlıyorsa İslamiyet oradan uzaklaşır" diyor. Çünkü beytülmalda herkese yetecek kadar mal birikiyordu. E peki bir insan zekatı falan veriyor, kurban falan kesiyor. Kendi ihtiyaçlarını da gideriyor,bu insanin daha yapacağı bir şey yoktur diyebilirsin. Madem geriye tonlarca para kalıyor. Ne yapacak bunu zengin adam? Bir oda dolusu parayı ne yapacak ki? İşte İslam bunu yasaklıyor. Ayrıca o paranın nerden geldiği de aşikar. Bir insanın ihtiyacı dışında para biriktirmesi hastalıktır bence. Toplayıp ne yapacak?
77
@76 hala olayın özü değişmedi. herkes ihtiyacı olanı alıp, bir şey biriktirmiyorsa zengin ve yoksul nasıl var olmaya devam ediyor? zengin ve yoksul var olmaya devam etmiyor ise yoksula yardım nasıl yapılabiliyor? yoksula yardım diye bir şey olmaması gerekiyorsa neden kitapta "yoksulluk günahtır, zenginlik de günahtır, bunları ortadan kaldırın" demek yerine, "yoksula yardım edin" deniyor?
78
Onun için ebuzer "ey osman! Zenginleri sen zenginleştirdin, yoksulları sen yoksullaştırdın" diyor. Çünkü bazı devlet adamları halkın parasını çalıyordu, adam kayırmalar falan oluyordu ve muaviye yeşil saray yapıyordu.
79
@77 yahu herkes aynı parayı kazanmıyor ki. Kazanıyor mu? Herkesin aynı işi yapması dolayısıyla aynı parayı kazanması mümkün değil. Aynı işi yapan kişiler bile farklı paralar kazanıyor. E farklılık buradan oluşuyor. Hem neden "yoksulluk günahtır" desin? Allah insanın doğasını biliyor. Onun eninde sonunda fazladan mal toplayacağını, yoksulluğun oluşacağını biliyor zaten.
80
Ben de eninde sonunda insanların mallarını aşırı bir şekilde toplayacağını biliyorum.
81
@79 herkes ihtiyacı olanı alacak, fazlasını biriktirmeyecek ama herkes farklı para kazanabilir. nasıl oluyor bu? para kazanmak ile mal biriktirmek ya da ihtiyaç almak ayrı şeyler herhalde? para malın karşılığı değil midir? ikinci paragraftaki mantık yanlış. allah insanın doğasının da günah işlemek olduğunu biliyor, fakat bir çok şeyi buna rağmen yasaklıyor. kutsal kitaba gerek kalmaz o mantık ile.
82
@81 kazanabilir tabii. Kazanıyor insanlar işte. Bu dinle bile alakalı değil. Sen birine fazla kazanıyor diye girişiyor musun ki? Niye gerek kalmasın? Bence kendinle çeliştin. (:
83
@82 canım benim var olan durumu konuşmuyoruz, olması gerekeni konuşuyoruz (: bak senin yazdığın aynı mantığa farklı bir girdi sokalım, makine gibi düşün mantığı öyle işler zaten: hem neden "yoksulluk günahtır" desin? allah insanın doğasını biliyor. onun eninde sonunda fazladan mal toplayacağını, yoksulluğun oluşacağını biliyor zaten. demişsin. hem neden "cinayet günahtır" desin? allah insanın doğasını biliyor. onun eninde sonunda adam öldüreceğini, cinayetin oluşacağını biliyor zaten. oldu mu? bence olmadı.
84
@83 abi anlamadım seni. Niye doğasını bildiği halde bir şey yapmasın ki? Sen soruyu ters soruyorsun. Ben doğasını bildiği için öyle diyor diyorum. Zaten yapacak bari uyarayım, yapmaz belki.
85
@83 abi anlamadım seni. Niye doğasını bildiği halde bir şey yapmasın ki? Sen soruyu ters soruyorsun. Ben doğasını bildiği için öyle diyor diyorum. Zaten yapacak bari uyarayım, yapmaz belki.
86
@84 ben var olmadığını düşündüğümden ötürü bu çelişkiler bana doğal geliyor, çelişkileri çözmeye uğraşmak da anlamsız geliyor. ama söylediğim şeyin neresi mantıksız? kitapta cinayet yasaklanıyor, ama yoksulluk ve zenginlik yasaklanmıyor sonuçta. birinde doğasını bildiği halde yasaklıyor, diğerinde doğasını bildiği halde yasaklamıyor. nasıl oluyor bu?
87
Yoksulluğu yasaklamak nasıl bir mantık ya (: Hem zenginliği nasıl yasaklamıyor? ?Ey inananlar! Hahamların ve rahiplerin çoğu, insanların mallarını haksızlıkla yer ve onları Allah yolundan alıkoyarlar. Altın ve gümüşü biriktirip Allah yolunda sarf etmeyenlere can yakıcı bir azabı müjdele. Bunlar cehennem ateşinde yakıldığı gün alınları, böğürleri ve sırtları o biriktirdikleri ile dağlanacak, 'bu kendiniz için biriktirdiğinizdir, biriktirdiğinizi tadın' denecektir"(Tevbe, 34-35)
88
ama benim kafam yavaş yavaş karışıyor artık. hem herkes ihtiyacı olanı alacak senin bahsettiğin dinin düzeninde, hem de yoksulluk var olacak. ne ki yoksulluk, iphone sahibi olmamak mı? herkes ihtiyacını alıyorsa bir düzen içerisinde, orada yoksul kalmaz. herkes ihtiyacını alacak mı almayacak mı? herkes ihtiyacını alıyorsa, orada zengin de kalmaz, yardıma muhtaç da olmaz kimse. zira herkes ihtiyacını aldığından, kimse kimsenin malına ihtiyaç duymaz o vakit. eğer düzenimizi böyle kuruyorsak, demek ki yoksulluğu ve zenginliği yanlış buluyoruz. yanlış buluyorsak neden yasaklamıyoruz? yanlış bulmuyorsak neden düzenimizi böyle kurduk? senin attığın o ayet hırsızlıkla ilgilidir, zenginlikle değil.
89
pardon yanlış okumuşum, haksızlıkla ilgili. dur tekrar okuyup yazayım sen cevap vermeden.
90
tamam, diyelim ki bu ayet altın biriktirmeyi, dolayısı ile zenginliği yasakladı. kimse zengin değil artık. hala yoksul var mı peki? çünkü yoksul yoksa yoksula yardım etmek, kurban eti dağıtmak gibi olayların da anlamı kalmıyor.
91
Yahu nasıl değil be aig (: ayetlerin tek bir zümreye hitap etmesi çok nadirdir. Herkes oradan dersini alır. Kaçan karışmamış anlamak istemiyorsun bence. Herkes farklı kazanıyordur bunun cevabı. Yanlış yönden giriyorsun. Sana başta "yoksulluğun olduğu yerde İslam olmaz" demiştim. Bu yüzden demiştim işte.
92
ortada yoksulluk yok, herkes ihtiyacını alıyor ama bazıları daha çok kazandığı için daha az kazanan kişiye yardım mı yapıyor? neyin yardımı bu, adamın ihtiyacı yok ki bir şeye?
93
@90 yahu zaten yoksulluk olmayacak ki o düzende. Niye olsun ki zaten? Hem zekat vermek sadece zekat vermek değil ki. Para beytülmala aktarılıyor. Oradan ihtiyacı olana, bak yoksula demiyorum ihtiyacı olana veriliyor.
94
bu arada yolladığın ayette ben şunu görüyorum: kitabın yazıldığı dönemde yeni kurulan islam devleti haliyle halktan vergi topluyor. işte buna da bir ayet iniyor ki: zenginler, allah yolunca harcayın parayı öyle köşede saklayıp biriktirmeyin. allah yolunda harcamak ne demek? bize verin demek. zira bağışları yardımları ganimetleri toplayıp devlet işlerine ve fakirlere dağıtıyorlardı. bu açıdan bakıldığında çok net temiz bir ayet, zenginliği yasaklamaktan çok. ben böyle görüyorum bu ayeti, konudan biraz bağımsız ama olsun.
95
@93 yav yoksul değilse ihtiyaçlarını karşılayabiliyor demektir zaten. yoksulluk olmayacaksa yardım edilecek kimse kalmıyor ortada.